Tuesday, January 22, 2013

Vaksin buat si kecil

Assalamualaikum w.b.t

Seperti yang dijanjikan saya hendak share kebaikan vaksin pneumococcal especially pada mommies kat luar sana, yang belum jadi mummy pun boleh belajar atas niat mencari ilmu. Last month ketika umur little star setahun lapan bulan, saya dan suami memberikannya hadiah istimewa iaitu suntikan vaksin huhu... Sudah lama kami mencari maklumat mengenai vaksin ini, dan sudah lama jugalah kami bertangguh hinggakan dua kali Iman dimasukkan ke hospital akibat jangkitan peparu (pneumonia) barulah kami mendapat wake up call.

Actually ada 2 jenis vaksin pneumococcal iaitu PCV 10 untuk melindungi anak-anak daripada 10 jenis bakteria pneumocccal dan PCV 13 untuk melindungi anak daripada 13 jenis bakteria pneumococcal. Kami memilih PCV 13 dengan harga RM 248 di klinik pakar kanak-kanak Az-Zahrah Bangi. Mungkin ramai yang tidak jelas apa tujuan vaksin diberikan kepada anak-anak. Meh sini mokcik yang mengajar imunologi ini ceritakan.

Vaksin bertujuan memberi perlindungan awal terhadap tubuh badan. Suntikan vaksin mengandungi antigen spesifik yang telah dilemahkan (inactivate) terhadap sesuatu penyakit, then bila antigen ini dimasukkan maka tubuh badan kita akan memberi respon dengan menghasilkan antibodi terhadap penyakit tersebut. Menjadikan tubuh badan kita telah bersiap sedia sekiranya jangkitan aktif datang menyerang!!! Tetapi potensi untuk mendapat penyakit atau jangkitan masih lagi ada, cuma risikonya lebih rendah. Bukankah dalam Islam kita diminta berusaha kemudian barulah bertawakal. Kan?

Bakteria pneumococcus ini biasanya boleh ditemui di dalam saluran pernafasan anak-anak kecil dan mudah merebak melalui batuk serta bersin. Sebab itulah, anak-anak mudah dijangkiti, terutamanya mereka yang dihantar ke taska dan pusat asuhan kanak-kanak. Siapa lagi yang digalakkan mengambil vaksin ini? Anak-anak di bawah usia 5 tahun dan anak-anak yang mempunyai sistem imun rendah (sistem perlindungan lemah).

Seawal usia 2 bulan anak kita boleh diberi suntikan ini. Bagi anak di bawah usia setahun, 3 dos (3 kali) perlu diberikan, bawah 2 tahun - 2 dos dan 2 tahun hingga 5 tahun satu dos sahaja. Penting ke? Of courselah, sebab bakteria ini boleh menyebabkan jangkitan yang serius iaitu kerosakan otak, kehilangan pendengaran dan kematian. Zaman dahulu memang tiada vaksin ini, sebabnya kalau dulu kita tidak dihantar ke taska, rata-ratanya mak yang jaga dirumah kan? Zaman sekarang ini, anak membesar dalam Taska dengan bilangan anak-anak yang dijaga ramai bangat. Semakin urban maka semakin banyaklah penyakit yang muncul dan kebanyakan antigen (bakteria, virus) sekarang ini sudah pergi sekolah, pandai untuk mengubah genetik, lebih bijak dari manusia yang malas mencari ilmu (jangan mare).

So, ilmu sudah dkongsi terpulang pada ibu bapa untuk bertindak. Usah jadi seperti kami, bertangguh hinggakan anak menjadi mangsa, dimasukkan ke hospital, kena cucuk sana sini, ambil darah, ambil nebulizer setiap 4 jam. Fuh, memang seksa, kita pun letih. Hendak tunggu free?memang tidak dapatlah, kerajaan TIDAK akan bagi free kerna vaksin ini memang mahal. Alah, tudung fareeda bertingkat-tingkat macam KLCC boleh beli, ini kan pula vaksin untuk kesihatan anak-anak kita.

Ok, moga kita dan anak-anak sentiasa sihat dan boleh bangun untuk meneruskan ibadah kepada Pencipta. Ameen....

6 comments:

AYONG ARIEF said...

Tqvm 4 sharing this.... im going 4 it. Tq beloved cousin.

Unknown said...

very informative..tq v.m ;-)

livedotlife said...

Ok sharing is caring gitu..orite nak g bli tudung bertingkat-tingkat jup huhu

Anonymous said...

Yeah...btl sy stju. Vaksin ni mmg byk beri prubahn pd kchtan ank sy. Amat brbeza dr sblm sy ambil suntikan ini.

Anonymous said...

Nak tanye..kat Klinik Pakar Kanak-Kanak brapa charge utk 1 dos vaksin ni??

livedotlife said...

Dear, kt swasta sy buat rm248 +\-