Monday, September 10, 2012

Easy as ABC: Bubur oat ayam

Assalamualaikum w.b.t

Setinggi-tinggi rasa syukur ke hadrat Illahi, dalam pada kita sering leka dan lalai melaksanakan suruhanNYA, Maha Pencipta tetap memberi peluang untuk kita merasai dan meminjam nikmat yang bukan sedikit nilainya. Benar, kita tidak adil terhadap Pencipta. Saya pun kengkadang menunaikan solat di hujung-hujung waktu tetapi tetap tidak malu meminta macam-macam dari Yang Maha Esa. Moga Allah ampunkan saya, suami dan kita semua.

Hari ini bermula kisah telenovela "Siswazah tua" episod pertama yang boleh ditonton di layar perak Universiti Kebangsaan Malaysia hehe. Alhamdulillah, kini saya bergelar siswazah. Masih jauh lagi perjalanan yang perlu saya lalui untuk menempah tiket ke stesen Konvokesyen dan memegang Sarjana. InsyALLAH, saya mohon dipermudahkan segala urusan dan mampu untuk GOT (Graduate On Time) plagiat@ciplak sikit terminologi dari Vice Canselor sewaktu taklimat pagi tadi hihiiii....

Hari yang agak meletihkan kerna di sebelah pagi saya berada di PPS (Pusat Pengurusan Siswazah) UKM Bangi dan dikala jam 12.30 tengahari saya bergegas pula ke UKM KL untuk sesi taklimat fakulti. But i have to take this as a challenge to become an extraordinary human. Auwww...

Rutin biasa, setiap petang perlu membawa hero lasak-Iman Khalish ke playground. Pulang ke rumah, badan sudah letih, tetapi perlu masak untuk Iman Khalish. Tetiba datang idea untuk mencipta resipi masakan yang cepat, iaitu bubur oat hasil modifikasi bubur ayam. Penyediaan bubur oat lebih cepat kerna hanya memerlukan masa 5 -7 minit berbanding bubur nasi. Jom cuba!

Bahan-bahan:
1- 3 genggam quaker oat
2- ayam dihiris halus
3- 1/4 potongan kiub ayam knorr
4- udang rencah (penambah rasa, takde pun takpe)
5- 1/4 bawang besar
6- halia (anggaran 1/4 jari kelingking)
7- Sedikit sayur bayam/sawi/carrot

Cara penyediaan:
1- Masak quaker oat
2- Masukkan bawang besar dan halia yang ditumbuk halus
3- Masukkan ayam dan udang beserta potongan kiub ayam knor
4- Biarkan hingga quaker oat kembang (lebih kurang 3-4 minit) dan masukkan sayur
5- Sedia untuk dihidang.

P/s: Jangan masukkan garam kerna kiub ayam telah siap sedia masinnya. Sambil suap anak, Ibu pun boleh tumpang sekaki, dua kaki, tiga kaki makan bubur oat ayam ini, sebab rasanya sedap! Hehe perasan gitu. Cubalah ek. Nanti saya upload gambar. 



4 comments:

Novelgurl said...

waalaikumussalam..good luck ! ..mcm sedp je bubur tu..

mazura mohd ridzuan said...

wah! mcm sedap.. nk tiru lah puan.. izinkan saya.. hehe.. ;p

mazura mohd ridzuan said...

dah cuba.. mmg sgt sedap.. hehe.. :)

livedotlife said...

Mazura: sedap kan?huhu...oat pun mmg bgus utk kesihatan :)