Saturday, May 19, 2012

MEMORI

Assalamualaikum w.b.t

Fuh, berlalu sudah minggu menanda kertas soalan peperiksaan akhir pelatih-pelatih saya. Maka, berakhirlah rasa lenguh-lenguh yang melanda. Lenguh tangan, lenguh otak, lenguh mata, semuanya bila disatukan jadilah lenguh satu badan hehe. Hakikat yang perlu dilalui apabila bergelar pendidik. Dek kerana minat dalam dunia pendidikan, hati perlu kuat untuk menempuhi segala cabaran. Segunung harapan dan doa dipanjatkan agar kesemua anak didik saya berjaya dengan cemerlang.
Kata suami, bulan Mei adalah bulan yang sangat meriah untuk saya. Tambahnya lagi, bulan ini, poket dia boleh jadi defisit lantaran banyak sambutan yang perlu diraikan untuk saya. Mana taknya, hari ibu, hari guru dan hari ulangtahun perkahwinan kami jatuh pada bulan yang sama iaitu bulan Mei. Saya senyum je, tanda gembira, hehe..
Ya, satu penghargaan, sekiranya suami mengingati setiap tarikh penting dalam hidup saya. Apatah lagi, hati rasa berbunga-bunga sekiranya anak didik saya turut mengucapkan "selamat hari guru" kepada saya. Biar pun hanya ucapan, tetapi ia bagaikan satu nilai yang besar bagi saya.
Tapi ramai yang memandang remeh dan tidak ambil kisah dengan tarikh-tarikh penting dalam hidup mereka. Ada juga antaranya hari lahir sendiri pun susah untuk ingat, inikan pula hari lahir orang lain. Bagi saya, penting untuk mengingati hari-hari istimewa ini walaupun hanya sekadar sekeping kad ucapan. Isteri boleh bermasam muka disebabkan suami terlupa tarikh istimewa. Susah sangat ke untuk mengingatinya? Sekarangkan sudah zaman moden, hanya sentuh jari di skrin telefon, semuanya jadi mudah. Updatelah sentiasa reminder di kalendar anda itu. Usaha yang kecil, tapi mampu membahagiakan insan tersayang, bukan ke seronok.
Mengapa bila zaman bercintan-cintun boleh ingat hari istimewa, tapi bila dah beranak-pinak semuanya terbiar begitu sahaja? Saya akui kandungan buku "Men from Mars, Women from Venus" itu memang benar. Orang lelaki memang sukar untuk mengingati perkara seperti ini, berbanding orang perempuan yang lebih peka..chewah. Jadi peranan kitalah untuk mengingatkan mereka ya. Kalau susah sangat, anda sendiri boleh tolong buatkan reminder di telefon bimbit mereka, sepertimana yang pernah saya buat dulu hahah...
Ok, simple things but if can make people happy, why not kan? Kita hidup hanya sementara, semua ini bakal menjadi bingkisan kenangan untuk kita tinggalkan sebagai memori, sebagai peneman rasa rindu.
Selamat hari ulangtahun untuk suami tersayang, selamat hari ibu untuk mak yang dikasihi dan selamat hari guru untuk teman seperjuangan...moga saya terus konsisten untuk membahagikan insan tersayang!