Wednesday, August 8, 2012

DHUHA

Assalamualaikum w.b.t

Masa yang ada terasa begitu singkat. Ramadan sudah menghampiri ke penghujungnya. Dalam tempoh beberapa minggu kebelakangan ini, banyak perkara yang perlu dibuat secara adhoc. Perlu ada perancangan, perlu ada jadual penyenaraian which is important AND urgent dan which is important BUT not urgent. Kalau tidak, sudah tentu kerja yang dibuat tidak menepati piawaian, ibarat melepaskan batuk di tangga (huk- huk). Buatlah apa sahaja, asalkan bersungguh. Biarlah tiada manusia yang memuji, yang penting Maha Pencipta mengetahuinya.

Saya rindu untuk menulis. Tetapi saya perlu dahulukan perkara lain yang agak lebih penting.  Oh ya, saya ingin share tazkirah ringkas oleh Ustaz Amin yang saya dengar di siaran radio IKIM.FM. Kata beliau "Ada manusia, yang pabila berdoa pada ALLAH untuk mendapatkan sesuatu, ALLAH makbulkan,". "Ada juga manusia, yang pabila memohon sesuatu , ALLAH tidak makbulkan terus.  Tetapi ALLAH gantikan dengan yang lain sebagai jalan untuk dia mencapai apa yang dipohonnya itu". 

Misalnya, Si polan berdoa untuk mendapat calon isteri yang solehah. Tiba-tiba suatu hari beliau dilanggar oleh seorang mat rempit dan dimasukkan ke hospital. Hikmahnya, sewaktu dirawat di hospital,  ALLAH telah  temukan beliau dengan seorang doktor yang mempunyai ciri-ciri yang diidamkannya. Mungkin ALLAH ingin menguji sejauh mana manusia mensyukuri nikmatnya. Takut-takut nanti bila terlampau mudah memperolehi sesuatu, kita menjadi manusia yang kufur nikmat. 

Paling penting teruskan berdoa. Amalkan doa Dhuha supaya ALLAH murahkan rezeki dan limpahkan rahmat. Tidak percaya? Cubalah dengan yakin. InsyALLAH kita akan mendapat hasilnya.

Ya Allah Sesungguhnya Waktu Dhuha Itu Dhuhamu
Kecantikannya Kecantikanmu Keindahannya Keindahanmu
Kekuatannya Kekuatanmu Kekuasaannya Kekuasaanmu
Perlindungannya Perlindunganmu
Ya Allah Jika Rezeki Masih Dilangit Turunkanlah
Jika Dibumi Keluarkanlah
Jika Sukar Permudahkanlah
Jika Haram Sucikanlah
Jika Jauh Dekatkanlah
Berkat Waktu Dhuha Kecantikanmu
Keindahanmu Kekuatanmu
Kekuasaanmu
Limpahkan Kepadaku Segala Yang Engkau Telah Limpahkan
Kepada Hamba-Hambamu Yang Soleh