Tuesday, July 24, 2012

Easy as ABC: Makaroni goreng

Assalamualaikum w.b.t

Tamak pahala? Wah, term yang baru saya dengar. Biasanya, orang tamak pada harta dunia, pada pangkat dan darjat. Kisah ini lain pula. Ya, itu yang saya pelajari dari Prof Dr.Muhaya sewaktu mendengar tazkirah ringkas dari beliau. Tambahnya lagi, bila kita memberi dan berkongsi ilmu, dan sekiranya ilmu itu dipraktiskan oleh orang lain, maka sudah pasti ada award yang menanti iaitu pahala. Tidak kira ilmu itu datang dalam bentuk apa, yang pasti ia memberi manfaat dan kebaikan.

Makin bertambah perasaan membuak-buak untuk berkongsi ilmu di dalam blog ini kerna saya harap at least 10% yang saya sampaikan ada yang mengambil manfaatnya. Saya pun mahu menjadi seperti Prof Muhaya, tamakkan pahala hehe.

Mmm, kebetulan semalam saya berbuka dengan makaroni goreng. Jadi, saya hendak share bagaimana menyediakan menu ini. Of course menu yang saya pilih sangat mudah dibuat oleh Ibu-Ibu bekerjaya di luar sana. Sebab, diri ku ini jua tidak larat untuk menyediakan menu yang berat-berat pada hari bekerja heheh...

Bahan-bahan:
1- 3 cawan makaroni direbus
2- Daging cincang (banyak dipasaran yang sedia dicincang)
3- Bawang besar (sebiji setengah dipotong dadu)
4- Lada blender (4-5 sudu besar)
5- Kicap masin
6- Sos tomato
7- Bawang goreng
8- Daun sup

Cara penyediaan:
1- Panaskan minyak dan tumis lada blender
2- Masukkan daging cincang, kacau hingga rata
3- Tambah sedikit air (anggaran biar sedikit lembab)
4- Masukkan bawang yang dipotong dadu
5- Kacau hingga rata, masukkan sedikit garam
6- Tambah 2-3 sudu besar sos tomato
7- Masukkan sedikit kicap masin
8- Masukkan makaroni, kacau hingga rata.

Siap untuk dihidang! Mudah bukan? Mudah, jika lada blender telah anda sediakan awal hihi..Letakkan daun sup yang dipotong halus dan bawang goreng di atas hidangan untuk penambah rasa dan rupa. Jika rajin, boleh letakkan telur rebus yang dipotong sederhana di atas hidangan.

Tips: Bawang goreng sangat sedap jika digoreng sendiri instead of dibeli, sebab rasanya pun berbeza. Jangan masukkan garam terlampau banyak, kerna kicap yang digunakan telah siap sedia masinnya.

Selamat mencuba!

2 comments:

Mama Naaila said...

kekdah...masukkan gambar di setiap entry pleaseeeee. ngeh3.

livedotlife said...

ok Hani Alani. Will improve soon. tq darling