Monday, July 9, 2012

Honey+moon+star

Assalamualaikum w.b.t

Malam sudah menghampiri ke penghujungnya, tapi kami masih setia menanti flight Ak 5117 yang masih belum kunjung tiba. Sengaja mengambil flight terakhir kerna ingin mengambil kesempatan yang ada untuk berjalan sakan. Bukannya selalu dapat berjalan, sekurang-kurangnya setahun sekali. Tapi perjalanan menaiki belon ini adalah pertama kali buat star kami Iman Khalish heheh. Kalau dulu sewaktu Iman masih di dalam kandungan, kerapkali juga kami bercuti. Agaknya, sebab itu jugalah Iman tidak kesah atau menangis sewaktu di dalam flight. Kaki jalan macam umi dan abi jugak agaknya. Tidak mengapa, yang penting, jauh berjalan, luas pemandangan. Mengenal dunia sambil berjalan, bukankah itu pembelajaran dua hala?

Iman sedang nyenyak tidur di bahu abi, keletihan berjalan dari siang ke malam. Percutian atau honey+moon+star ini telah setahun kami rancang. Kali ini Kota Kinabalu menjadi destinasi pilihan. Sememangnya suami dan saya sudah pernah menjejakkan kaki ke sini, tapi atas urusan kerja. Jadi, kali ini kami target hendak meronda sampai ke Gunung Kinabalu, chewah. Tapi mana mungkin honey+moon berjaya sampai ke puncak gunung kalau star ini masih lagi kecil haha. Jawabnya, kami berjaya juga sampai tetapi hanya di kaki gunung sahaja.

Kami memilih untuk duduk di Hotel Promenade memandangkan lokasinya agak strategik berhampiran dengan Philippines market iaitu syurga mutiara, kristal dan makanan laut. Kalau hendak lebih dekat, bolehlah duduk di Hotel Le Meridean, tapi bagi kami yang budget ciput-ciput ni, Promenade sudah memadai. Harga bilik superior 1 malam adalah rm 215 dapat katil twin dan breakfast untuk 2 orang. Yang syoknya, tang breakfastlah hihi..Memang senyum ke telinga kalau saya dapat breakfast di hotel.

Hari pertama di Kota Kinabalu, sesudah check in, kami menaiki teksi ke City Square untuk makan tengahari dan mencari sedikit makanan buat bekalan. Jarak dari hotel hanya 10 minit perjalanan, tetapi memandangkan hujan lebat terpaksalah kami mengeluarkan rm12 untuk tambang teksi. Nasib baik hujan berhenti seketika, kami ambil peluang untuk berjalan menyusuri jalan yang jem ke Philippines market untuk survey2 dulu. Fuh, ingatkan KayEL sahaja yang jem, rupanya di KK pun jem juga. Nasib baik kami ada membeli makanan yang agak sihat iaitu maggi hehe, jadi bolehlah kami menikmatinya sewaktu makan malam memandangkan Iman sudah tidur dan hujan lebat kembali. Sedih betul makan maggi di hotel huhuu..

Keesokannya selepas breakfast, kami bergerak ke gunung yang paling tinggi di Asia Tenggara iaitu Gunung Kinabalu dengan menaiki kereta sewa. Harganya rm140 selama 24 jam untuk kereta proton saga-auto. Perjalanan yang memakan masa hampir 2 jam memang menyeronokkan, kerna cuaca yang sejuk dan sedikit berkabus. Tapi malangnya sampai sahaja di Kinabalu Park (rm3 per head) hujan mulai turun. Entah mana satu puncak gunung pun kami tidak pasti, kabus sangat tebal. Confident sahaja Encik Moon saya mengambil gambar, rupanya tersilap gunung selepas ditegur oleh orang di situ, lawak betul hahaa.

Malam itu kami makan seafood di Philippines market. Harga untuk 1 ekor ikan + 3 ekor sotong, 1 ekor lobster + air kelapa adalah rm 81. Pada saya sangat berbaloi dengan rasanya yang sangat-sangat sedap. Walaupun keadaan di Philipines market ini ibarat pasar malam, tapi saya gemarkan tempat seperti ini. Suasana yang sangat meriah dan seronok melihat gelagat orang lain. Jika dibuat star rating saya boleh berikan 4 star pada percutian di Kota Kinabalu. Bayangkan saya turut membuat rawatan refleksologi di tempat yang agak selesa selama 1 jam dengan harga rm40 sahaja. Fuh, jika di KayEL pasti mencecah RM 50 ke atas.

Apa-apa pun, terpulang pada masing-masing untuk menjadikan percutian itu lebih bermakna dan menyeronokkan. Pada saya, jika dapat meluangkan masa bersama suami dan anak buatlah apa sahaja pun, pasti menyeronokkan. Enjoy your life, sebab kita tidak tahu berapa lama lagi kita berada di bumi ALLAH ini. We both agree that holiday is very important to make sure each second, brings us closer to our goal.

Tips percutian: Perlu membuat perancangan lebih awal terutama budget, masa dan aktiviti supaya boleh memaksimumkan percutian anda dan keluarga.