Wednesday, July 18, 2012

Selamat Datang ke Barakah month

Assalamualaikum w.b.t

Selang sehari lagi umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan iaitu bulan yang penuh keberkatan. Penuh post di muka buku-facebook dengan ucapan dan kata-kata untuk menyambut Ramadhan. Benarkah kita tertunggu-tunggu bulan ini? Benarkah kita rindu untuk melalui bulan barakah ini? Atau ia hanya mainan kata-kata manis supaya status kita di 'like' oleh si pembaca? Apa yang kita rindu dan tertunggu-tunggu? Bazar Ramadhan yang penuh dengan juadah makanan atau rindu untuk bersolat terawih?

Mengapa perlu menunggu bulan Ramadhan baru hendak berubah menjadi manusia 'baik'. Soalan ini saya tujukan buat diri saya sendiri. Jika ditakdirkan umur kita tidak dapat merasai bulan ini, apakah yang akan terjadi? Maka tidak sempatlah untuk kita berubah. Jika benar kita menanti bulan Ramadhan, adakah kita telah bersiap sedia dengan checklist amalan atau kita lebih bersedia dengan checklist kuih dan baju raya yang hendak dibeli? 

Sekadar peringatan bersama, kerna hati ini sangat risau dengan diri sendiri yang sedikit lalai dan tiada anjakan yang dibuat sewaktu Syaaban.