Sunday, January 15, 2012

Tawakal

Assalamualaikum w.b.t

Khamis lepas dalam tergesa-gesa untuk turun ke cafe membeli makanan, pintu bilk office saya tekan tombolnya dan zaass, tarik dengan jayanya. Ops, baru saya sedar kunci bilik tidak digantung di leher seperti biasa. Telefon bimbit turut saya tinggalkan di dalam bilik. Masaklah....

Tapi hati saya tenang, tidak seperti sebelum ini sekiranya menghadapi masalah. Sedangkan saya mempunyai syarahan yang perlu saya sampaikan pada pukul 2 Petang. Segala nota serta peralatan mengajar ada di dalam bilik yang sedang berkunci. Saya nekad untuk teruskan niat membeli di cafe terlebih dahulu, sebelum mencari alternatif membuka pintu.

Kenapa saya rasa tenang? Pertama, saya yakin pada doa saya subuh tadi supaya ALLAH mudahkan segala urusan saya pada hari ini. Kedua, pintu adalah buatan manusia yang boleh diubah, diganti, diketuk tanpa ada rasa sakit. Ketiga, segala nota syarahan telah saya sediakan sehari sebelum kuliah, jadi saya tidak perlu gusar sekiranya pintu lambat dibuka dan segalanya insyAllah masih segar dalam ingatan. Keempat, saya pegang kepada prinsip " what you give, is what you get back".

Saya yakin, sekiranya sebelum ini kita pernah membantu orang dengan ikhlas, maka dengan izin ALLaH kita jua akan dibantu. Jika bukan hari ini, mungkin esok atau lusa. Alhamdulillah ada yang sudi membantu saya pada ketika itu. Sungguh, hidup ini berkitar dan saling berantai.

Pengajarannya: jangan suka membuat kerja last minute, jika saya tidak menyiapkan syarahan sehari sebelum kuliah, berkemungkinan hati & jiwa saya tidak tenang menghadapi masalah sekecil ini. Letaklah tawakal kepada ALLAH setelah kita benar-benar telah berusaha.