Sunday, February 26, 2012

MPH full house?

Assalamualaikum w.b.t

Sepetang sabtu bersama suami dan khalish di Midvalley. Tujuan ke sana kali ini lebih fokus, iaitu kami ingin ke MPH. Akhirnya tercapai jua hasrat kami ke sana walapun sudah beberapa minggu tertangguh. Saya ingin menambah koleksi bacaan untuk personal development.

Sepertimana yang pernah saya share sebelum ini, buku tulisan Dale Carnegie "How to win friends and influence people" banyak membantu saya menghadapi pelbagai ragam manusia, merubah saya menjadi orang yang bukan sekadar tahu menerima, tetapi tahu juga memberi. Pernah rakan menegur sewaktu saya membaca buku ini, "shidah baca buku ni, sebab ada masalah dengan kawan ke?,"....Saya jawab "Masalah? Tak juga. Saya baca sebab perlukan sesuatu sebagai makanan jiwa. Kalau tak, saya Akan rasa kosong, mudah stress dan yang paling seronok, saya boleh praktiskan di tempat kerja, apabila mengajar dan di dalam rumahtangga.

Buku ini turut mengajar beberapa prinsip untuk menjadi orang yang disukai bukan dibenci. Prinsip yang memang telah diajar oleh nabi junjungan kita dan Al-Quran. ALLAH, terlalu jauh rupanya saya dari prinsip yang diberi. Saya perlu berusaha untuk berubah, agar bila saya tiada nanti, saya akan diingati bukan dibenci. Moga ALLAH membantu saya.

Kembali kepada kisah di MPH tadi..Ramai sungguh orang, memang full house. Teruja bila melihat setiap ruangan bacaan penuh. Masing-masing membawa bakul untuk mengisi buku yang hendak dibeli. Saya? Alhamdulillah dapat jua membeli sebuah buku yang berkenan di hati. Your Road Map For Success, hasil tulisan John C.Maxwell. insyAllAH, jika ada peluang, saya akan sharekan nanti....

Saya yang ingin berubah menjadi manusia luar biasa.......