Tuesday, January 17, 2012

Ke mana perginya SEMANGAT

Assalamualaikum w.b.t

Fuh, hari ini jadual kelas agak penuh. Dari 8.00 pagi hinggalah 4.00 petang, then sambung plak dengan preparation untuk amali esok. Dalam hati seronokkah dengan kerjaya saya sekarang? Mmm, jujurnya saya memang minat mengajar. Mana taknya, lepas habis SPM saya jadi cikgu tuition kehormat di rumah sendiri hehe...abah memang antara orang yang banyak memberi semangat pada saya untuk mengajar. Hinggakan abah sanggup belikan saya whiteboard supaya saya mudah mengajar tuition nanti. Jangan tak tahu ye, whiteboard tu masih ada di kampung, parking dekat belakang alamari dapur mak :)

Bayaran? Saya kenakan bayaran rm10 saja. Seminggu 2 jam belaja, subjek matematik. Seminggu saya ajar 4 hari haha murahkan? Kadang-kadang, student saya datang hari minggu pun, saya tetap layan. Even, selalunya saya ajar lebih masa, tp langsung tidak minta extra charge. Sebab apa? Sebab saya sangat minat mengajar, terutamnya budak-budak sekolah rendah. Sampaikan, abah gelar saya pengerusi kelab kanak-kanak jalan mawar(nama jalan rumah saya). Setiap petang, saya duduk depan rumah perhatikan budak-budak bermain, lepas itu, pasti sesi bermain bertukar kepada sesi ilmiah heheh...sorang-sorang saya suruh hafal sifir matematik. Seronoknya zaman itu.

Tapi sekarang, kenapa saya tidak bersemangat seperti dulu? Saya percaya ada sesuatu yang masih tidak saya kecapi dalam kerjaya sekarang. Faktor sekeliling turut memainkan peranan. Mungkin saya perlu mencari lagi, hingga saya dapat rasa kembali jiwa semangat mengajar itu.

2 comments:

Mama Naaila said...

uuuu rindu zaman itu!

livedotlife said...

Kak idah pun rindu bangat, awk antaranya student saya yang paling pandai :)