Wednesday, March 21, 2012

Perancangan = S.U.C.C.E.S.S

Asalamualaikum w.b.t

Memang benar kata orang, bukan mudah untuk berubah menjadi orang yang berjaya. Perlukan nilai konsistensi yang tinggi, perlukan kekuatan atau semangat, perlukan sokongan dan yang paling penting, untuk berubah, perlukan matlamat iaitu GOAL serta perancangan.

Banyak orang, termasuklah saya sendiri, apabila ingin bercuti, sudah pastinya mula merancang dari awal lagi. Bila tarikhnya? hotel mana untuk menginap? kedai makan mana untuk mengisi perut? hendak shopping apa?, semuanya dirancang. Tapi adakah kehidupan, yang kita lalui hari-hari dirancang? Ya, memang benar, manusia hanya mampu merancang, tapi yang menentukan semuanya adalah Yang Maha Kuasa. Sebab itu lah manusia perlu merancang, berusaha dan akhirnya bertawakal.

John C.Maxwell dalam bukunya "Your RoadMap For Success" menyatakan, kejayaan bukanlah destinasi, tetapi kejayaan adalah sebuah perjalanan, yang perlu dirancang dari awal.

Jika kita memilih dan merancang sebuah perjalanan yang menyeronokkan, maka kita akhirnya akan melaluinya walaupun terdapat halangan. Tetapi jika kita tidak merancang, maka jadilah perjalanan itu satu perjalanan yang biasa, yang berkemungkinan kita akan tersesat semasa melaluinya.

Kehidupan perlu dirancang supaya kita jadi manusia yang luar biasa dan berjaya. Jika tidak, jadilah kita seperti sebuah mesin yang bergerak, melakukan perkara-perkara rutin seperti biasa tanpa merasai nikmatnya sebuah kehidupan. Bangun pagi- pergi kerja- balik rumah- tidur dan keesokan harinya mengulangi rutin yang sama. ALLAH, berapa lama lagi kita diberikan peluang untuk bernafas? Jangan bila tiba saat akhir, baru kita menyesali kehidupan yang selama ini dilalui dengan kerugian dan bermalas-malasan.

Jom kita rancang GOAL, rancang perbelanjaan dan rancang jadual kehidupan....