Wednesday, March 7, 2012

Sukar Hamil

Asalamualaikum w.b.t

Seperti yang dijanjikan, saya ingin berkongsi kisah pahit duka ketika berusaha mendapatkan zuriat sendiri. Harap kisah ini dapat memberi inspirasi dan semangat kepada mereka yang sedang berusaha mendapatkan anak. Usahlah berputus asa, teruskan usaha, yang penting bersangka baik pada Yang Maha Kuasa. Saya ingin petik kata-kata dari Prof Muhaya yang saya dengar melalui siaran radio IKIM tengahari tadi, "anak adalah hadiah dari ALLAH, setiap orang pasti mendapat hadiah dariNYA, cuma ia datang dari bentuk yang berbeza".

Mei 2007
Saya menjadi seorang isteri yang sah. Kami menyewa di Puncak Jalil. Alhamdulillah, kehidupan yang agak selesa, kerana mampu menyewa rumah 2 tingkat dengan harga RM 500 pada ketika itu. Perjalanan dari rumah ke tempat kerja agak meletihkan, kerana hari-hari terpaksa menempuh jalan jem yang sangat dasyat. Keluar seawal 6.30 pagi, balik rumah pula sekitar 6.30 petang.

Mei 2008
Kami sambut 1st anniversary di menara Kuala Lumpur. Rezeki lebih bulan itu. Kalau tidak mungkin sambut di kedai mamak agaknya hehhe...Walaupun rasa gembira, tapi tetap rasa kosong. Ya, kami masih lagi tidak mempunyai anak. Rakan lain yang berkahwin kemudian dari saya telah mendapat anak seorang, tapi kami masih lagi tidak menunjukkan tanda-tanda. Mula rasa risau, walaupun ramai yang menasihatkan agar kami bersabar.

Januari 2009
Cuba menyibukkan diri dengan kerja dan aktiviti luar agar tidak memikirkan soal anak. Kami masih lagi tinggal di Puncak Jalil. Bermain dengan emosi sendiri, pantang disoal "bila hendak ada anak sendiri?", "korang merancang ke?", aduh saya paling benci dengan soalan seperti ini. Kenapalah mereka-mereka ini sibuk bertanya saya soalan sedemikian. Jika anak itu boleh dibuat seperti a.b.c, sudah pasti ianya mudah. Saya kerap menangis sendirian. Menyalahkan takdir, saya lupa, setiap sesuatu kejadian itu telah diatur oleh ALLAH dan ada hikmahnya. Saya kufur nikmat. Lupa akan adanya nikmat-nikmat lain yang ALLAH telah berikan. Keluarga bahagia, suami yang sempurna, makan-pakai yang cukup. Tapi adakah saya bersyukur? Moga ALLAH ampunkan saya.

Jun 2009
Setelah 2 tahun usia perkahwinan, kami mengatur appoinment dengan doktor di LPPKN. Sudah sampai masanya untuk kami berusaha mencuba kaedah-kaedah perubatan moden. Nekad untuk tidak hanya berserah kepada takdir, bertawakal tanpa berusaha adalah konsep yang salah. Sedangkan Nabi Zakaria turut diuji lambat mendapat zuriat inikan pula kita manusia biasa. Nabi Zakaria tidak putus-putus berdoa agar dikurniakan zuriat dan akhirnya di usia 90 tahun, beliau dikurniakan seorang putera iaitu Yahya.

Kisah kami suami isteri pula bagaimana? Doktor menyarankan kami melakukan prosedur IUI (tidak perlu saya jelaskan di sini, anda boleh mencarinya di google heheh), Ya, suatu prosedur yang amat menyakitkan, namun saya nekad untuk lakukan dek kerana keinginan untuk menjadi seorang ibu yang membuak-buak. Pengalaman bagi seorang wanita yang terpaksa melalui saat-saat sukar hanya kerana niat yang satu iaitu untuk memberi zuriat kepada suami. Moga suami-suami di luar sana, menghargai isteri masing-masing dan anak-anak tolonglah hargai ibu anda.

Manusia hanya mampu berusaha, tapi rancangan ALLAH lagi hebat. Prosedur IUI kami gagal. Saya menangis. Menangis atas dugaan ini. Suami juga nampak kekesalannya. Kami redha. Kami ambil langkah berehat sebentar dengan pergi bercuti, menghargai masa berdua, melupakan segala masalah yang ada.

Oktober 2009
-to be continue-