Friday, April 13, 2012

Landed house oh landed house

Assalamualaikum w.b.t

Haihhh, letih sungguh pergi ke pameran hartanah bumiputera kat MidValley. Terima kasih kepada pemaju-pemaju sekalian sebab sediakan rumah TIDAK mampu milik untuk saya. Pelik tapi benar, nilai hartanah sekarang sudah semakin melonjak. Rasanya, hanya jutawan saja boleh beli rumah landed (atas tanah), untuk saya yang kurang jutawan ini, terpaksalah memilih rumah atas angin (apartment/kondo) yang rata-ratanya lebih murah sedikit berbanding landed house.

Boleh saja untuk dapat landed house yang agak murah, tapi jaraknya tersangatlah jauh dari tempat kerja. Pilih saja Semenyih, Cyberjaya, Kuala Selangor, Rawang, Klang masih ada rumah teres yang harganya berpatutan, even bungalow pun boleh dapat dengan harga rm 250k, tapi fikir-fikirlah berapa banyak masa yang terbuang duduk dalam kereta sepanjang perjalanan yang jauh serta jem untuk pergi dan balik dari tempat kerja.

Kalau diikutkan hati mahu saja pejam mata, beli sahaja landed house yang yang agak mahal asalkan lebih dekat untuk ke tempat kerja. Tapi, tidak sampai tengah bulan duit belanja sudah habis. Terpaksa korbankan banyak perkara untuk dapat tinggal dalam rumah yang mahal gila ini. Sanggupkah? Atau, beli rumah yang agak jauh, tetapi berbaloi harganya? Sama juga. Terpaksa korbankan masa dan belanja lebih pada minyak kereta dan tol pula.

Landed house oh landed house! Sangat perlukan kamu hehe..mesti ada yang terpikir kenapa saya lebih gemarkan landed house berbanding apartment. Jawapannya mudah, saya mahukan suasana yang baik untuk pembesaran Iman Khalish dan adik-adiknya (kalau diizinkan). Biar mereka dapat rasa bermain di atas tanah, mengenal pokok yang ditanam, mengenal jiran tetangga instead of hanya bermain di dalam rumah. Sekarang Iman Khalish main kereta pun dalam rumah. Main jenguk-jenguk dengan jiran sebelah melalui balkoni sahaja. Kesian sungguh. Saya mahu anak-anak melalui zaman kanak-kanak sepertimana yang saya lalui.

Bermain nyorok-nyorok,layang-layang, guli, galah panjang, bola beracun dan macam-macam lagi. Saya harap anak saya tidak seperti anak-anak lain yang gemar bermain playstation, bermain game di iPad dan handphone sahaja. Biarlah mereka membesar dengan perkembangan yang lebih baik. InsyALLAH, saya masih berusaha untuk mencari landed house. Moga dipermudahkan urusan kami sekeluarga.