Wednesday, April 25, 2012

Hospital Rakan Bayi

Assalamualaikum w.b.t
Mood sempena menghampiri Hari Ibu ini lebih kerap berbicara mengenai persiapan menyambut kelahiran, penyusuan dan proses tumbesaran anak. Sementara menunggu nombor giliran saya dipanggil untuk rawatan lanjutan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) Cheras, sempat juga saya menulis sambil mengepam. Oh, mengepam susu sudah sebati dalam diri saya. Sangat bersyukur sebab pilihan saya untuk melahirkan Iman Khalish di HUKM setahun yang lepas adalah satu pilihan yang tepat. Alhamdulillah, HUKM merupakan antara Hospital Rakan Bayi yang sangat-sangat menggalakkan penyusuan ibu.
Percaya atau tidak, saya diberi bilik khas di HUKM untuk mengepam susu, sangat selesa dan bilik ini jugalah merupakan tempat di mana saya belajar mengenai teknik penyusuan sewaktu mengandung dulu. Di dalam bilik ini turut disediakan pam , sekiranya ibu tidak membawa pam bersama. Boleh dikatakan bahawa bilik ini sangat lengkap dan luas serta ibu tidak perlu bersusah payah mencari tempat lain untuk mengepam atau menyusukan.
Hospital Rakan Bayi akan memastikan bahawa bayi anda mendapat susu ibu sepenuhnya. Tiada istilah botol dan susu formula sekiranya anda memilih untuk bersalin di sini. Jangan jadikan penyusuan badan sebagai satu beban. Fikirkanlah khasiat yang akan diperolehi oleh bayi daripada susu ibu. Bonding yang wujud di antara ibu dan bayi sangat indah. Walaupun saya terpaksa bangun malam untuk menyusukan Iman Khalish dari awal kelahiran hinggalah kini sudah menghampiri usia setahun, pengalaman ini cukup bahagia untuk saya. Nekad perlu ditanam dari awal lagi, sewaktu disahkan hamil saya berdoa moga ALLAH beri saya peluang menyusukan anak sehingga usia 2 tahun. Ya, saya beruntung sebab di kelilingi oleh rakan sekerja yang turut menyusukan bayi. Terima kasih pada Asmah Md. Yunos yang terlalu banyak membantu saya. Satu ikatan tanpa pertalian darah telah wujud di antara kami disebabkan beliau sanggup berkongsi susu badan milik anaknya(aqil) sewaktu saya dalam dilema kekurangan stok ebm (susu perahan). Moga perhubungan sebagai ibu susuan ini dirahmati dan hanya ALLAH saja mampu membalas (mode: sebak)
Sokongan suami juga sangat penting dalam membantu menjayakan penyusuan ibu. Syukur suami amat memahami dan membantu. Yang penting, suami turut jelas apa tujuan saya memberikan susu badan, selain turut disebut dalam Al-quran apatah lagi mengetahui khasiatnya, saya mohon agar melalui penyusuan ini, dapat mengurangkan risiko untuk Iman Khalish mewarisi penyakit athma saya. Tidak sanggup rasanya untuk melihat anak saya mewarisinya. Di saat ini, saya di HUKM pun disebabkan rawatan susulan penyakit tersebut. Moga ALLAH melindungi anak saya dan keturunan.
Bagi bakal ibu, memilih tempat untuk bersalin adalah antara checklist yang perlu diutamakan. Perkhidmatan yang diberikan di HUKM jauh lebih baik berbanding hospital lain yang pernah saya kunjungi. Di HUKM anda boleh memilih samada untuk bersalin di wing kerajaan atau di wing private. Bagi saya yang berkhidmat dengan kerajaan, saya memilih untuk bersalin di wing kerajaan, sebab tidak perlu membayar sebarang kos, apatah lagi servis yang diberikan sangat ok. Sakit tetap sakit, walaupun di mana sahaja kita bersalin. Betul tak? Hehe (teringat pulak saat-saat melahirkan Iman Khalish, nanti saya sharekan)
All da best untuk bakal ibu! Moga anda memberikan yang terbaik untuk amanah yang ALLAH kurniakan ini. Selamat "mengepush" hehheh