Monday, April 9, 2012

Parenting

Assalamualaikum w.b.t

Sangat suka bercakap pasal parenting. Maklumlah hati teruja sebab sudah jadi umi hampir setahun. Tapi kalau ditakdirkan saya ini jenis yang mudah dapat zuriat, pastinya saya tdak ambil kisah pasal isu parenting ini. Jadi umi yang biasa-biasa saja. Malas belajar dan tidak mahu mencari ilmu barangkali. Tapi alhamdulillah, kepayahan yang ditakdirkan untuk suami dan saya mendapat zuriat menjadikan kami ibubapa yang bersyukur, sangat-sangat menitikberatkan proses tumbesaran anak, pemakanan, susu yang diminum serta cara untuk mendidik. Maaf, bukan maksudnya ibubapa lain tidak ambil kira semua itu, masing-masing ada cara tersendiri kan, tepuk dada tanyalah selera, chewah....

Selama 4 tahun menyulam rasa, memendam perasaan kecewa melihat orang lain yang setiap tahun menambah bilangan ahli keluarga, tetapi tidak pada kami, kadang-kadang timbul persoalan bagaimana cara mereka mendidik dan mengawal anak-anak mereka yang umurnya beza selang setahun. Sangat respect orang zaman dulu yang mampu melahirkan anak ramai dan kesemuanya menjadi orang yang berjaya.

Sebagaimana entri sebelum ini, ada saya nyatakan berkenaan cara menghukum anak-anak. Menghukum bukan untuk melepaskan geram tetapi menghukum untuk memberi pengajaran. Menjadi ibu bapa, apatah lagi untuk generasi baru (sekarang bukan generasi X dan Y dah ye) sangat mencabar. Perlu gunakan pendekatan psikologi. Perlu mencari ilmu untuk menjadi ibu bapa. Bukan setakat bercinta, berkahwin dan beranak-pinak saja, tapi perlu ada matlamat. Saya suka mendengar tazkirah dari Profesor Dr.Muhaya, katanya " banyak orang mempunyai planning masing-masing untuk anak dan keluarga mereka, bila sudah besar hendak hantar ke sekolah mana, mahu anak mereka menjadi apa. Tapi mereka terlupa untuk membuat planning yang paling besar ini iaitu satu keluarga semuanya perlu masuk Syurga". Alamak, sayalah antara mereka yang terlupa untuk membuat planning macam itu. Saya perlu menambah matlamat itu dalam senarai goal setting kami. Fuh, sangat banyak pembaharuan dan penambahbaikan yang perlu dilakukan. Banyak perkara yang perlu diQC pada diri ini untuk menjadi contoh ibu bapa yang berkualiti.

InsyALLAH nnti saya share buku yang sedang saya baca Prophetic Parenting (Cara Nabi mendidik anak), cabaran dalam mendidik anak alaf baru ini perlu dibentuk dengan ilmu dan kembali pada bagaimana cara Rasulullah mendidik anak baginda.