Saturday, April 7, 2012

Sehelai jubah & kain pelikat

Assalamualaikum w.b.t

Rasa syukur, walaupun telah banyak mendengar kisah orang Islam menjadi murtad, baru-baru ini saya telah mendapat satu perkhabaran yang seorang pelajar saya baru sahaja memeluk Islam februari lepas. Alhamdulillah, beliau telah dipilih ALLAH untuk mendapat hidayah. Peranan kita sebagai muslim, perlu menunjukkan contoh yang baik supaya mereka jatuh cinta pada keindahan islam.

Tapi yang tidak syoknya apabila kelmarin seorang sahabat baik saya telah menceritakan kisah yang amat-amat memalukan orang Islam. Sahabat baik saya ini (non-muslim) bertanyakan pada saya. "Shidah, orang Islam boleh minum carlsberg (arak) ke?". "Saya pernah dengar masa sekolah dulu, ustazah kata, minum arak itu haram, "tambahnya lagi. Saya termangu-mangu dengan soalan yang ditanyakan. Kemudian saya jawab, "Memang betul, arak itu hukumnya haram! Awak tahu ke apa maksud haram?, kali ini giliran saya pula bertanya. "Tahu. Kalau buat, orang itu berdosa dan masuk neraka,'' jawabnya dengan mudah.

Lihat, orang yang bukan beragama Islam pun faham dengan jelas, yang minum arak itu berdosa, tetapi kenapa orang Islam sendiri tidak faham. Di mana hendak saya sorokkan muka, apabila sahabat saya ini menceritakan kisah rakan serumahnya beragama islam, tetapi kerap balik ke rumah dalam keadaan mabuk, serta tidak malu-malu minum arak di hadapannya.

ALLAH, lindungillah saya dan keturunan daripada melakukan perbuatan yang dilaknat ini dan semoga ALLAH lindungi jua pelajar saya ini yang baru sahaja memeluk Islam dan membantunya mencari sinar Islam sebenar. Sehelai jubah dan kain pelikat telah saya berikan sebagai tanda syukur atas kehadirannya sebagai 'orang baru' dalam Islam.