Tuesday, April 24, 2012

Khas buat bakal ibu

Assalamualaikum
Sewaktu disahkan hamil suatu ketika dulu, hati sangat teruja untuk membuat persediaan. Di awal usia kehamilan 3 bulan, saya dan suami sudah mula membuat perancangan belanjawan untuk si comel. Namun, pesan orang-orang tua untuk tidak terlalu awal membeli barangan bayi, tetap kami patuhi. Bimbang nanti pisang berbuah dua kali. Pengalaman mengandung dan gugur sebelum ini, memang pahit. Kegembiraan sementara yang dipinjamkan rupanya adalah dugaan buat saya.
Kehamilan kali ini, tiada pulut kuning, tapi hanyalah solat hajat diiringi doa agar bayi ini dapat dilahirkan sempurna. Hanya keluarga terdekat sahaja saya maklumkan. Apabila usia kandungan menjangkau 6 bulan, barulah saya mula membeli barang keperluan. Nanti saya sharekan antara barangan yang relevan disediakan oleh bakal ibu di luar sana. Tapi ada juga, barangan yang bukan keperluan saya beli hehe..maklumlah, terlalu teruja menanti saat seperti ini. Dari pakaian hinggalah baby cot turut berada dalam senarai barangan keperluan saya. Suami? Apalagi, garu kepalalah hihi.
Ini antara barangan yang perlu disediakan oleh ibu di luar sana:
1- baju lengan pendek, seeloknya berbutang di hadapan bagi memudahkan ibu menukar baju baby (saiz 0-6 bulan)
2- seluar panjang/pendek (untuk tempoh sehingga tali pusat tertanggal,bayi biasanya tidak dipakaikan seluar)
3- pampers saiz newborn, seeloknya beli 1 pack dulu, sebab kita tidak tahu baby sesuai atau tidak dengan pampers tersebut. Saya gemar menggunakan pet-pet dan huggies
4- wet tissue. Saya gunakan jenama pureen
5- cotton ball untuk dibasahkan dengan air setelah menggunakan wet tissue atau untuk dibasahkan dengan alkohol bagi membersihkan kawasan pusat baby
6- bedung, boleh cari kain napkin yang lembut dan tidak panas
7- barut
8- selimut saiz kecil
9- sarung tangan dan kaki
10-topi kepala
11-minyak telon/minyak yuyi
12-barangan mandian bolehlah mencuba produk yang tidak memberi kesan sensitif pada bayi, contohnya baby johnson's
13-besen mandian
14-changing mat
15-tuala mandi
16-putik kapas
17-pengepit kuku
18-hanger dan hanger payung saiz kecil untuk mudahkan menyidai baju si comel
Saya tidak menggalakkan membeli baju lengan panjang untuk bayi yang dalam tempoh berpantang, memandangkan cuaca di Malaysia yang sangat panas, serta kebiasaannya dalam tempoh ini bayi sentiasa dibedung.
Extra keperluan (releven atau tidak bergantung pada kegunaannya)
1-baby cot
2-tilam kecil
3-stroller/baby sling untuk mudahkan ibu shopping lepas pantang hehe
Sebagai kumpulan sokongan susu ibu, saya amat tidak menggalakkan pembeliaan puting tiruan. Oh ya, saya juga ingin berkongsi pengalaman apabila baby menolak pemberian susu perahan saya melalui botol. Bagi mengelakkan keadaan ini berlaku, ibu seharusnya mengambil langkah awal dengan cara memberi susu ibu di dalam botol sehari sekali seawal usia bayi 2 bulan. Pengalaman saya dulu, baby sudah menghampiri usia 3 bulan, baru ingin memberi botol, apa lagi, sudah pasti baby menolaknya dan rela berlapar daripada meminum susu dari botol. Ibu boleh menggunakan botol yang mempunyai puting menyerupai ibu, cthnya MAM dan Nuk. Ada banyak lagi jenama lain dipasaran yang boleh dicuba. Namun begitu, jangan lupa, pemberian susu ibu secara direct jangan ditinggalkan.
Moga, perkongsian ini banyak memberi manfaat kepada bakal ibu di luar sana...Selamat Hari Ibu!