Thursday, June 21, 2012

Channel 91.5

Assalamualaikum w.b.t

Semalam sewaktu mendengar siaran radio IKIM.FM banyak perkara yang dapat diserap. Sangat akui, sekarang ini saya jarang dapat pergi ke majlis ilmu dan mendengar ceramah. Saya perlu mencari makanan hati agar tidak jauh dari landasan. Hati rasa kosong dan mudah rasa demotivated bila terlalu lama tidak dicas. Hati kita ibarat kereta juga, jika kerap digunakan tetapi tidak dihantar servis, lama-kelamaan boleh rosak.

Kebetulan Ustaz Dr.Zaharuddin menjadi tetamu jemputan. Topik yang dibincangkan adalah mengenai Islamic banking VS Conventional banking. Sangat memberi manfaat , kerna ilmu ini tidak pernah saya perolehi dari televisyen atau siaran radio lain. Ada peminjam tidak ambil kisah mengenai pilihan yang dibuat, mungkin disebabkan kurang ilmu atau sebaliknya. Tapi ternyata perkara ini perlu dipandang dengan teliti memandangkan duit yang dipinjam akan digunakan untuk urusan seharian, untuk beli rumah, untuk buat belanja keluarga, untuk beli kereta dan sebagainya. Apa yang terjadi jika asasnya sendiri tidak bersih.

Ada seorang pemanggil yang bertanyakan soalan kepada ustaz yg saya kira simboliknya kena pada batang hidung saya sendiri.

Pemanggil: Ustaz, kakak saya ada membuka sebuah kedai makan. Kalau dulu, dia ada menjual ROKOK di kedainya, tetapi selepas mendengar daripada Majlis Fatwa yang menjual rokok itu HARAM, maka kakak saya terus berhenti menjualnya. Namun, sejak dari itu, pelanggan semakin berkurangan dan kakak saya mengalami banyak kerugian. Apa pendapat ustaz.

Ustaz: Begini, kita kena yakin bahawa rezeki itu datang dari ALLAH, bukan dari manusia. Perancangan yang diaturkan pada kita sudah cantik. Mungkin kerugian itu diganti dengan kebaikan yang lain. Misalnya, ALLAH beri kesihatan kepada anak beliau, ataupun ALLAH selamatkan anaknya daripada diculik atau macam-macam lagi yang kita sendiri tidak perasan.

Teringat keluhan yang dilontarkan pada abang saya (Hafiz) tempoh hari. Saya tidak happy semasa bekerja. Kurang mendapat penghargaan dan terasa ingin mencari kerja lain. Jawapan abang saya, "Memang itu dirasai bila kita meletakkan penghargaan manusia itu satu kemestian, sedangkan manusia ini makhluk yang berlaku zalim. Ubahlah pengharapan kita kepada ALLAH sepenuhnya. Teruslah berbakti walaupun tidak dihargai kerana bakti yang sekelumit itu tidak sia-sia di sisi ALLAH Yang Maha Teliti lagi Maha Adil".

Ya memang benar apa yang ustaz dan abang saya jelaskan. Saya perlu cari kekuatan, ikhlaskan diri dan tidak menjadikan dunia sebagai tujuan hidup. Tapi hati dan iman mudah sangat diusik. Ibarat lalang, kalau ada angin kuat yang bertiup, pasti bergerak ikut arah tiupan angin. Begitu juga dengan diri saya. Jika hati terasa jauh dan demotivated, saya perlu mencari 'remedi'. Jadi sekarang ini, setiap pagi, apabila dalam perjalanan ke pejabat saya akan mendengar slot 'motivasi pagi' di radio IKIM.FM bermula 7.30 pagi. Walaupun ianya singkat, namun input yang diperolehi sangat-sangat bermanfaat. Setiap petang Khamis pula, saya akan mendengar slot "Islam AgamaKu". Satu slot yang memaparkan kisah mualaf yang memeluk agama Islam. Terasa malu apabila mereka ini lebih banyak ilmu berbanding kita yang memang telah dilahirkan dalam Islam.

Thanks to radio IKIM.FM sebab menyediakan ruang untuk saya mencari ilmu di waktu saya benar-benar memerlukannya.