Thursday, June 28, 2012

Kisah Si Burung Helang

Assalamualaikum w.b.t

Kisah Si burung helang yang telah melakukan evolusi untuk meneruskan hidup sangat best untuk dikongsi. Kalau nak tahu, spesies burung helang ini mempunyai jangka hayat yang panjang iaitu boleh mencecah hingga usia 70 tahun. Tetapi semakin meningkat usia, paruhnya semakin membengkok dan kukunya memanjang hingga menyukarkan helang untuk mencengkam dan mencari makanan. Si helang hanya ada 2 pilihan samada MATI atau melakukan sesuatu untuk meneruskan hidup. 

Jadi, si burung helang memilih untuk meneruskan hidup. Proses evolusi ini memerlukan helang untuk terbang ke puncak yang paling tinggi. Setiap hari, helang akan mematuk-matuk pada batu yang sangat keras supaya paruhnya yang bengkok itu patah bagi membolehkan paruh yang baru tumbuh. Kemudian, dengan paruh yang baru, si helang akan mencabut kukunya pula. Ush, perjalanan yang sungguh menyakitkan. Tapi dengan paruh dan kuku yang baru, burung helang ini mampu meneruskan hidup dan menakutkan semua mangsanya. Hebat kan!

Untuk melakukan perubahan memang terpaksa melalui saat-saat kesakitan dan kesukaran baru hasilnya sangat manis. Satu contoh evolusi yang boleh dijadikan iktibar buat kita bergelar manusia. Untuk menjadi orang yang success dunia dan akhirat, memang perlukan perubahan yang bukan sedikit nilainya.

Saya yakin, kita semua mempunyai GOAL, tapi jika tidak mahu bersusah-susah dahulu, mana mungkin di kemudian hari kita akan bersenang-lenang.